"روابط عمومی"

وبلاگی در مورد موضوعات و مقالات مختلف "روابط عمومی"

"روابط عمومی"

وبلاگی در مورد موضوعات و مقالات مختلف "روابط عمومی"

انواع رسانه های جمعی

شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۶، ۰۸:۳۵ ق.ظ


انواع رسانه های جمعی :

1-     رسانه های نوشتاری (مکتوب ) : کتاب روزنامه مجله

2-     رسانه های دیداری (تصویری ) : تلویزیون سینما

3-     رسانه های شنیداری (تصویری) : رادیو

4-     رسانه های مجازی : اینترنت شبکه های اجتماعی  2 VB

5-     رسانه های دیجیتالی (الکترونیلی ): موبایل  بلوتوث - SMS - MMS

6-      رسانه های شفاهی : منبر خطابه- سخنرانی شایعه سازی face to face

7-     رسانه های خیابانی (تبلیغات شهری ) : بیلبوردها بنرها

روند تکوین و سیر تحول وسایل ارتباط جمعی

1-   ارتباط غیر کلامی : ارتباط اولیه انسان اشاره ای و غیر کلامی بوده است . انسان از طریق لمس کردن حرکات چهره حرکات دست طبل زدن دود و آتش به تبادل پیام می پرداخت.

2-  زبان شفاهی ( ارتباط غیر الفبایی) : انسان برای ارتباط بیشتر با اطراف خود به زبان شفاهی متوسل شد . ارتباط مستقیم (چهره به چهره ) و نیز استفاده از 5 حس بشری در این دوره مورد استفاده قرار می گرفت .

3- ارتباط الفبایی : اختراع بزرگ حروف الفبا را به قوم فینیقی نسبت داده اند. دو هزار و پانصد سال پیش از میلاد- ولی اکنون عقیده اکثر مورخان براین است که آنها الفبا را از عبری‌ها اقتباس کرده‌اند.

4- ارتباط نوشتاری : اختراع چاپ در ۱۴۵۲، توسط گوتنبرگ موجب آغاز عصر کتابت شد.   

چاپ باسمه‌ای قرن‌ها قبل از گوتنبرگ در چین شناخته شده بود، باستان‌شناسان نیز توانسته‌اند یک کتاب چاپی که تاریخ آن به سال ۸۶۸ برمی‌گردد در چین کشف کنند. مهر و انگشترهای خاتم نیز که اساس کارش همان شیوه چاپ باسمه‌ای می‌باشد از زمان‌های باستان به کار گرفته می‌شده است.

گوتنبرگ روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ برگ چاپ می‌کرد. نخستین کتابی که او به این شکل پدید آورد کتاب مقدس ۴۲ سطری بود. کتاب‌هایی که در آن زمان به‌چاپ می‌رسید به اینکونابولا معروف است.

5- روزنامه: در سال 1605 وهان کارولس‌ (Johann carolus) روزنامه رلیشن (Relation) را به چاپ رساند. روزنامه‌ای بود که به صورت هفتگی و به مدت هفتاد سال به زندگی خود ادامه داد. اما به هر حال، رلیشن از بسیاری جهات شبیه روزنامه‌های امروزی نبود. در آن دوران پستچی‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در گردآوری اخبار داشتند، چرا که آن‌ها بودند که خبرها را از دلیجان‌ها یا پیک‌های سواره می‌گرفتند و از آن‌جایی که در آن دوران خبرها به مفهوم اخص کلمه چندان زیاد نبودند، هر چیزی که می‌رسید به دست چاپ سپرده می‌شد، بی‌آن‌که حتی ویرایش شود.

اولین روزنامه در ایران: کاغذ اخبار توسط میرزا صالح شیرازی

 

6- اختراع تلکس و تلگراف : با اختراع برق، ساموئل مورس انگلیسی در سال 1832 تلکس و تلگراف را اختراع کرد. ارتباطات راه دور جای خود را به دوندگان مقام اسب های تندرو و کبوتران نامه بر داد.

7- اختراع تلفن :  در سال 1876 توسط گراهام بل و توماس واتسون آمریکایی امکان ارتباط توسط تلفن فراهم شد.

8-   ظهور سینما :

تاریخچه سینما

 پدیده ای به نام سینما از زبان لئوناردو داوینچی هنرمند آغاز شد. پس از آن دانشمندی بنام جوزف پلاتو در سال ۱۸۳۲ دستگاهی بنام چرخ زندگی یا شهر فرهنگ را اختراع کرد. در نهایت اختراع سینما توگرافی یا صنعت سینما بنام لویی لومیر فرانسوی به ثبت رسید. امریکا بزرگترین تولیدکننده سینمایی است و شهرک سینمایی هالیود بزرگترین مرکز فیلم سازی در جهان است .

سینما در ایران

 برای اولین بار در سال ۱۲۷۹ شمسی در زمان مظفرالدین شاه قاجار به ایران آمد. اولین فیلم ایرانی ۱۳۱۱ بنام دختر لر توسط یک کمپانی هندی ساخته شد وبه نمایش در آمد .

9-  رادیو

تاریخچه رادیو :

پس از کشف الکترومغناطیس و تولید امواج هرتز و آنتن،  مارکنی دانش جوی جوان ایتالیایی توانست ‌در سال‌ 1895 اولین ‌خبر رادیویی‌ خود را به‌ وسیله‌ بی‌سیم‌ در یک ‌فاصله‌ 3 کیلومتری‌ فرستاد و در سال 1896 رادیو را اختراع و به نام خود ثبت کند و به پدر رادیو شهرت یافت.

مهمترین رادیوهای جهان :

رادیو صدای آمریکا، رادیو بی بی سی،  رادیو انگلیس

رادیو در ایران:

درسال 1319 نخستین فرستنده رادیویی با یک موج کوتاه و باقدرتی برابر 20 کیلو وات و همچنین یک موج متوسط برابر 2 کیلو وات قدرت در تهران آغاز به کارکرد که زیر نظر سازمان پرورش افکار اداره می شد با آغاز جنگ جهانی دوم رادیو درایران تعطیل شد ، اما پس از پایان جنگ جهانی نخستین استویدو رادیویی در اداره انتشارات و تبلیغات واقع در میدان ارگ تهران راه اندازی شد

10-     اختراع تلویزیون : ظهور تلویزیون بعد از جنگ جهانی دوم بود.

تاریخچه تلویزیون :

ایده تلویزیون برای اولین بار در سال 1908 میلادی ارائه شد و 20 سال بعد دانشمند اسکاتلندی تحقق (بِرد) دستگاهی ساخت که با استفاده از تکنولوژی نور و موج تصاویر را منتقل کند.

اولین آزمایش نهایی تلویزیون در سال 1941 در نیویورک امریکا صورت گرفت و عمل انتقال تصاویر از راه دور نمایش داده شد نخستین برنامه تلویزیون رنگی جهان در سال 1951 در آمریکا پخش شد.

11-     اختراع ماهواره :

تاریخچه ماهواره :

در سال 1945 میلادی افسر نیروی هوایی بریتانیا (آرتور. سی . کلارک) برای اولین بار طرح پرتاپ ماهواره مخابراتی به فضا را ارائه کرد. و در سال 1957 نخستین ماهواره توسط دانشمندان شوروی ، آمریکا ساخته شد.

انواع ماهواره از نظر ماموریتی :

1-     ماهواره  هواشناسی

2-     ارتباطات رادیویی و مخابراتی

3-     ردیابی

4-     تحقیقاتی و علمی

5-     نظامی و جاسوسی

ایران و فناوری ماهواره :

در سال 1348 اولین ایستگاه دریافت ماهواره را در اسد آباد همدان ( ایستگاه شهید قندی ) ایجاد کرد . بومهن و اصفهان ( 1365) ایستگاه ماهواره ای تاسیس شد.

نخستین ماهواره ایرانی به نام سینای یک در تاریخ 5 آبان 1384 از پایگاه فضایی روسیه مرکزی به فضا پرتاب شد سینا یک نخستین ماهواره ایرانی بوده که با مشارکت شرکت های روسی ساخته شد و ماهواره مطالعاتی و تحقیقاتی برای بررسی منابع زیرزمینی و عواقب ناشی از حوادث غیر مترقبه به کار می رود.

از بهمن 88 ایران موفق به دستیابی دانش ساخت و پرتاب ماهواره به فضا شهد و اولین ماهواره ایرانی به نام امید در بهمن ماه 88 با پیام رئیس جمهور به فضا پرتاب شد و ایران بعنوان چهل و سومین کشور جهان وارد باشگاه فضایی جهان شد .

12-    ظهور اینترنت :

در اواخر دهه 1960 میلادی ، وزارت دفاع آمریکا تشخیص داد که دولت آمریکا به شبکه‌های کامپیوتری خود بسیار وابسته است و این سوال مطرح شد که اگر دشمن در یک حمله هسته‌ای به شبکه‌های کامپیوتری ملی آنها آسیب برساند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بنابراین وزارت دفاع آمریکا یک نوع جدید از شبکه‌های بزرگ را طراحی کرد که حتی اگر یکی از بخشهای آن از کار می افتاد باز هم می توانست به کار خود ادامه دهد.  در سال  ۱۹۶۶ دو کامپیوتر توسط دانشمندی با نام رابرت تیلور در شرق و غرب آمریکا به هم متصل شد.

تاریخ تولد اینترنت به طور رسمی اول سپتامبر ۱۹۶۹ اعلام شده‌است.

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۲۳
شهلا رحیم نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی