روابط عمومی در ایران
ـ متاسفانه وجود سوء تعابیر و یا
عدم آگاهی وشناخت کافی ازوظایف وحیطه عملیاتی ویا عدم شناخت ازتوانمندیهای تخصصی
روابط عمومی درابعاد درون سازمانی وبرون سازمانی ازجمله مشکلاتی است ، که باعث شده
روابط عمومی درایران با موانع جدی ومتعددی روبرو باشند.
ـ درمرحله
دوم دست اندرکاران روابط عمومی نیز بطور کامل نسبت به مسئولیتهای حرفه ای خود
اطلاع واعتقاد لازم را پیدا نکرده اند و یا تخصصهای لازم را ندارند.
ـ درمرحله سوم گروههای مرتبط با واحدهای
روابط عمومی ازجایگاه ومیدان عمل واختیارات روابط عمومی بی خبرند.
ـ درنظام
جمهوری اسلامی اصالت حرکت ها برپایه حمایتهای مردمی استوار است وجلب افکار عمومی
بعنوان پایه اصلی هرحرکت محسوب می شود ومتوجه کردن افکار عمومی ، به سمت وسوی
برنامه ریزی هرسازمان، کار روابط عمومی است.
وظایف روابط عمومی
ـ
مستندترین شرح وظایف که مورد قبول متخصصین روابط عمومی است درسال ۱۳۶۰ درگردهمایی چند روزه ای که توسط
وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار گردید به شرح زیر تدوین شده است:
الف ـ هدف:
ـ برقراری
ارتباط متقابل بین مردم ومسئولین وجلب همکاری وبسط تفاهم عمومی، آگاهی مردم
ازعملکرد دستگاه متبوع، آماده نمودن اذهان عمومی دراجرای طرحها وبرنامه ها وایجاد
محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی کارکنان درچهارچوب ضوابط ومعیارهای نظام جمهوری
اسلامی ایران.
ب ـ جایگاه
روابط عمومی:
روابط
عمومی به دلیل ماهیت خاص خود وضرورت ارتباط مستمر، زیرنظر مستقیم بالاترین مقام
مسئول دستگاه متبوع قرار دارد.
ج ـ اصول
وظایف:
۱ـ جمع آوری وتمرکز اطلاعات واخبار مربوط به فعالیتها، اقدامات،طرحها وبرنامه های دستگاه مربوط، به منظور تنظیم سیاستهای خبری تبلیغاتی واجرای طرحهای انتشاراتی وآماده نمودن اذهان عمومی با توجه به خط مشی کلی ازطریق:
الف ـ شرکت
درجلسات مهم دستگاه.
ب ـ ارتباط
مستقیم و مستمر با مسئولین.
ج ـ حضور
درسفرهای داخلی وخارجی .
د ـ شرکت
درگردهمایی ها.
ه ـ
دریافت گزارش فعالیتها، طرحها وبرنامه های بخشهای مختلف دستگاه.
و ـ جمع
آوری هرگونه اخبار واطلاعات مورد نیاز.
ز ـ ارتباط
مستقیم با مردم.
ح ـ ارتباط
مستمر با جراید و رسانه های گروهی.
۲ـ
برقراری ارتباط مستمر با دبیرخانه شورای هماهنگی تبلیغات دولت به منظور ایجاد
هماهنگی دراجرای سیاستها وخط مشی های تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران.
۳ ـ فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل بین مردم ومسئولین دستگاه
مربوط ازطریق:
الف ـ
برگزاری مصاحبه با رسانه های گروهی.
ب ـ
برگزاری ملاقات عمومی.
ج ـ برپایی
سخنرانیها.
د ـ سفرها
، بازدیدها وملاقاتها.
۴ ـ برقراری ارتباط با سایر
سازمانهای دولتی وغیردولتی درزمان مناسب با کیفیت مناسب .
۵ ـ ایجاد حسن رابطه بین کارکنان
ومسئولین دستگاه مربوطه.
۶ ـ تهیه وتدوین اخبار، بیانیه ها، اطلاعیه ها، آگهی ها وپیامهای
دستگاه مربوطه وترتیب نشر وانعکاس آن در رسانه های گروهی.
۷ ـ پیگیری انجام به موقع وعده های
مسئولین دستگاه مربوط، بمنظور انعکاس نتایج بدست آمده درداخل و خارج ازسازمان.
۸ ـ بررسی مطالب مطروحه در رسانه
های گروهی ومجامع عمومی، دررابطه با فعالیتهای مستقیم وغیرمستقیم دستگاه مربوطه
بمنظور اطلاع، انعکاس وپاسخگویی درصورت لزوم.
۹ ـ حضور درمجلس شورای اسلامی وارتباط با نمایندگان، همراه با
معاونت امورمجلس یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه مربوط به منظور اشراف واطلاع
ازدیدگاههای نمایندگان پیرامون وظایف وعملکرد دستگاه متبوع.
۱۰ ـ انعکاس فعالیتها، برنامه ها و
طرحهای دستگاه مربوط به مردم ازطریق :
الف ـ
برپائی نمایشگاه.
ب ـ انتشار
نشریه داخلی درچهارچوب قوانین مصوب.
ج ـ تهیه
عکس ، اسلاید و فیلم ازفعالیتهای دستگاه متبوع وایجاد آرشیو سمعی وبصری.
د ـ انتشار
عملکرد دستگاه ذیربط درچهارچوب قوانین مصوب.
۱۱ـ
نظارت براجرای امور انتشاراتی دستگاه متبوع.
۱۲ ـ انجام امور خطاطی و طراحی
درزمینه های تبلیغاتی، انتشاراتی.
۱۳ ـ ایجاد واداره کتابخانه وآرشیو اطلاعاتی ومطبوعاتی.
۱۴ ـ برگزاری مراسم مذهبی واقامه
نماز جماعات وجلسات سخنرانی با هماهنگی وهمکاری انجمن اسلامی دستگاه متبوع.
۱۵ ـ انجام برنامه های فرهنگی ،
تبلیغی وهنری با هماهنگی وهمکاری انجمن اسلامی.
۱۶ ـ بررسی دیدگاهها وسنجش افکار
عمومی، درچهارچوب وظایف محوله وارائه نتایج حاصله به مسئولین دستگاه ذیربط، به
منظور اتخاذ روشهای مطلوب وتدوین طرحها وبرنامه ها.
۱۷ ـ تحلیل وتوجیه برنامه های اجرایی، جهت روشن شدن اذهان عمومی.
۱۸ ـ مطالعه، بررسی وبرنامه ریزی های
لازم به منظور ارتقاء کیفیت فعالیتهای تبلیغاتی، انتشاراتی، ارتباطی وارشادی
دستگاه متبوع.
۱۹ ـ مشارکت وبرنامه ریزی جهت
برگزاری همایشها، نمایشگاهها ومیهمانیهای رسمی.
۲۰ ـ ایجاد دبیرخانه شورای مدیران
دستگاه مربوط.
۲۱ ـ سخنگوی دستگاه متبوع.
۲۲ـ انجام سایر امورمربوط، که برحسب
ضرورت ازطریق بالاترین مقام دستگاه ذیربط جهت اقدام، ابلاغ میگردد.
ویژگیهای
روابط عمومی کار آمد:
۱ عامل بودن به اصول اخلاقی حرفه
روابط عمومی. ( منشور اخلاقی …. )
۲ توجه به روابط عمومی بینالملل
انتشار بروشور به زبانهای خارجی، تولید نشریات بینالمللی، تولید و صدور گزارشهای خبر به کشورهای صنعتی نظیر رویدادهای علمی، نوآوریها، اختراعات، جشنوارههای قدردانی از مبتکرین، نمونهها و پژوهشگران، ترتیب دادن برنامههای بازدید برای خبرنگاران و رهبران فکری کشورهای جهان و سفرای کشورهای مختلف مقیم کشور، ایجاد قفسههای رایگان اطلاعات در فرودگاهها و هتلهای بینالمللی و ترتیب دادن ملاقات خبرنگاران با دست اندر کاران فعالیتهای علمی و فنی
۳ قدرت مشاوره مدیریت
شکل دهی
هستههای مشورتی در زمینههای مختلف و بر اساس وظایف تخصصی سازمان نتایج نظر سنجیها،
پژوهشها، تماسها، مطالب رسانهها و
روابط
عمومی کارآمد با تغذیه اطلاعاتی مدیران، ضریب واکنش پذیری آنان را در تصمیم گیریهای
درون و برون سازمانی افزایش داده و به عنوان بازوی مدیریت عمل میکند.
۴ کارایی روابط عمومی داخلی
در روابط
عمومی ناکارآمد بیشتر گرایش به سمت بیرون از سازمان است در حالی که در روابط عمومی
کارآمد، روابط عمومی داخلی از اهمیت نسبتاً بیشتری برخوردار است. چرا که اگر آثار
عملکرد روابط عمومی بتواند نیروهای درون سازمان و یا کارکنان سازمان را اقناع کند
در کارایی و عملکرد بیشتر آنان، افزایش بهرهوری سازمانی، جلب و تامین رضایت ارباب
رجوع، ایجاد تفاهم بیشتر بین مدیریت و کارکنان و افزایش همیت سازمانی موثر واقع
خواهد شد. و در واقع و در نهایت هر یک از کارکنان را به مبلغی برای سازمان تبدیل
خواهد کرد.
اقداماتی
نظیر : راهاندازی قفسههای رایگان اطلاعات برای کارکنان، برگزاری نمایشگاه برای
کارکنان، انتشار نشریات ادواری داخلی، اجرای برنامههای بازدید برای کارکنان و
خانوادههای آنان، برگزاری جلسات گفتگو و بحث آزاد بین کارکنان و مدیریت، انجام
نظر سنجی در باره موضوعات درون سازمان و …
۵ برنامهریزی برای رهبران فکری
روابط عمومی کارآمد با برنامهریزی ویژه برای رهبران فکری میتواند کانون انتشار افکارعمومی را هدایت کتد. (ائمه جمعه و جماعات، روزنامهنگاران، نویسندگان، مدرسان و روحانیون طراز اول حوزههای علمیه و …) انتشار بولتن اطلاع رسانی ویژه، ترتیب دادن برنامههای بازدید از طرحها، حضور مسئولان سازمان در بین آنها و دعوت از آنان برای شرکت در مراسم افتتاح طرح های بزرگ.