شرح وظایف واحد روابط عمومی و اطلاع رسانی
اجرای سیاستهای اطلاع رسانی دولت، همکاری با رسانه های جمعی جهت انعکاس مناسب عملکردهای بخشهای مختلف، پاسخگویی به ابهام ها، تهیه و اجرای طرحهای تبلیغاتی اداره کل، اجرای مناسب مراسم ها و مناسبت ها، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان ومسئولان دستگاه مربوط، نظارت بر انتشارات ونشریات دستگاه، مدیریت پایگاه های اطلاع رسانی و افکارسنجی عمومی ودستگاهی از جمله اهم فعالیت های روابط عمومی اداره کلهای دولتی است که در ماده 2 آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دسنگاههای اجرایی مصوب 23/2/1386 هیأت وزیران به آنها اشاره شده است .
واحد روابط عمومی و اطلاع رسانی با شرح وظایف ذیل در حوزه های ارتباطات، اطلاع رسانی، امور فرهنگی، تبلیغات و انتشارات و آموزش و معرفی ایفای نقش می نماید.
1- ارتباطات و اطلاع رسانی
- رسانه
واحد ارتباط با خبرگزاری ها و مطبوعات:
1- تنظیم، اطلاع رسانی و برگزاری نشست ها و کنفرانس های خبری اداره کل
2- تهیه، تنظیم و صدور اطلاعیه، بیانیه، جوابیه و مواضع رسمی اداره کل
3- پاسخگویی به سوالات و مراجعات خبرنگاران و اصحاب رسانه و ارائه اطلاعات مورد نیاز با لحاظ نمودن سطح و طبقه بندی اخبار و اطلاعات اداره کل
4- تهیه فیلم، عکس و گزارش خبری از مراسم ها و برنامه های اداره کل
5- پوشش خبری و رسانه ای نشست ها، دیدارها و نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادهای داخلی و خارجی اداره کل
6- بررسی مستمر اخبار و رویدادهای اداره کل در خبرهای روزانه مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی
7- ارسال اخبار اداره کل برای رسانه ها براساس آیین نامه مدون
8- شناسایی و بررسی وضعیت خبرگزاری ها و مطبوعات به لحاظ تاثیرگذاری، تیراژ و میزان مخاطب
9- بررسی درخواست های مصاحبه با رییس و معاونان اداره کل و اولویت بندی آن ها
10- دریافت محورها و سوالات اصلی مصاحبه ها و تنظیم پاسخهای پیشنهادی
11- هماهنگی های لازم به منظور حضور مدیر کل و معاونان اداره کل در خبرگزاری ها و مطبوعات
12- کنترل اخبار منتشره اداره کل در رسانه ها
13- تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران، خبرگزاری ها و مطبوعات
14- انجام هماهنگی های لازم برای انجام سفرهای رسانه ای خبرنگاران به استان های کشور
15- رصد روزانه اخبار اداره کل و تهیه بولتن خبری روزانه
واحد ارتباط با صدا و سیما:
1- رصد اخبار اداره کل در شبکه های رادیویی و تلویزیونی
2- بررسی ظرفیت های خبری و تولیدی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای حضور اداره کل در رسانه ملی
3- دریافت محورها و سوالات و هماهنگی حضور مدیر کل و معاونان در برنامه های مختلف صدا و سیما
4- تهیه فیلم برنامه های حضور اداره کل در صدا و سیما و تحویل به واحد سمعی و بصری برای آرشیو
5- بررسی درخواست های مصاحبه با شبکه های مختلف صدا و سیما
6- تشکیل کار گروه های مشترک برای احصاء ظرفیت ها و برنامه ریزی به منظور ارتقاء همکاری اداره کل با معاونت های صدا، سیما، برون مرزی، سیاسی و ... رسانه ملی
واحد ارتباط با رسانه های خارجی:
1- بررسی تقاضاهای رسانه های خارجی و رسیدگی به مکاتبات اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
2- هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در موارد لزوم اداره کل حراست اداره کل به منظور بررسی وضعیت رسانه های متقاضی گفتگو با مقامات اداره کل و یا تهیه گزارش از اماکن وابسته
3- هماهنگی و رسیدگی به تقاضاهای رسانه های بین المللی برای گفتگو با رییس و مقامات مسئول اداره کل
4- رصد خبرگزاری ها و روزنامه های بین المللی و تهیه بولتن های دوره ای
5- برنامه ریزی برای تاثیر گذاری در فضای رسانه های خارجی به منظور معرفی جاذبه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان
واحد روابط عمومی الکترونیک ودرگاه اداره کل
1- تشکیل دبیرخانه شورای درگاه اداره کل، برگزاری جلسات و پیگیری مصوبات
2- تدوین دستورالعمل به روزرسانی درگاه الکترونیکی اداره کل و نظارت بر فرایند به روزرسانی
3- تشکیل کار گروه محتوایی درگاه الکترونیکی اداره کل با مشارکت نمایندگان معاونت های ستادی و واحدهای تابعه اداره کل
4- بهره گیری از آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در انتقال اخبار و ارائه خدمات از طریق درگاه الکترونیکی اداره کل
5- رسیدگی به پیام های مردمی واصله از طریق پست الکترونیکی درگاه الکترونیکی اداره کل
6- به روزرسانی بانک شماره های تلفن همراه و پست الکترونیکی مخاطبان اداره کل به صورت گروه بندی شده و ارسال مستمر پیام ها و سرخط اخبار از طریق پیامک و نامه های الکترونیکی
1.2 روابط عمومی:
مناسبت ها و مراسم:
1- برنامه ریزی و برگزاری مراسم ها و برنامه های مناسبتی، مذهبی و ملی در داخل و خارج اداره کل
2- برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اعمال ملاحظات فرهنگی، تبلیغاتی و تشریفاتی در برنامه های مدیر کل
3- انجام کلیه هماهنگی ها با واحدهای مرنبط به منظور برگزاری برنامه ها
4- مکاتبه با نهادها و دستگاه ها به منظور اخذ تسهیلات و امکانات
5- نظارت بر نصب بنر ، پوستر و آگهی ها و ... و تبلیغات محیطی مراسم
6- هماهنگی با قاری، مجری و گروه های هنری برای حضور در برنامه ها
7- هماهنگی برای تامین هدایا، اقلام و ... در برنامه ها
سمعی و بصری:
1- ثبت و ضبط کلیه مراسم ها و برنامه های اداره کل (صوتی و تصویری)
2- پیاده سازی،تایپ، نمونه خوانی و ویرایش کلیه سخنرانی های ریاست اداره کل
3- بهره برداری فعال از نمایشگر تلویزیونی اداره کل
4- مدیریت سالن اجتماعات اداره کل
5- آرشیو برنامه ها و مراسم های اداره کل به صورت موضوعی و طبقه بندی شده
6- سفارش تولید تیزرها، نماهنگ ها و وله های تصویری برای مراسم های مرتبط
7- مستندسازی چند رسانه ای رویدادهای اداره کل و برنامه ریزی برای تولیدات مرتبط
تبلیغات و خدمات هنری:
1- ارائه خدمات تبلیغاتی به معاونت های اداره کل براساس دستورالعمل تبلیغات
2- انجام کلیه خدمات گرافیکی شامل طراحی پوستر، بنر و سایر اقلام تبلیغاتی و همچنین صفحه آرایی منشورات مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی
3- طراحی اقلام تبلیغاتی مصرفی از قبیل هدایا، اوراق اداری، تابلوهای اعلانات، تابلوهای راهنما و ...
2. معاونت امور فرهنگی
2.1 اداره برنامه ریزی فرهنگی
واحد تولیدات فرهنگی:
1- برنامه ریزی و حمایت از تولید محصولات فرهنگی متنوع برای معرفی میراث فرهنگی استان، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری
2- نظارت بر اجرای دستورالعمل تولیدات فرهنگی اداره کل ( ارزیابی کارشناسی تقاضاهای تصویربرداری از بناهای فرهنگی، محوطه های تاریخی و ... و صدور مجوزهای لازم )
3- برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ها، فستیوال ها و مسابقات عکس، فیلم و ... در حوزه های تخصصی اداره کل
4- برنامه ریزی برای برگزاری نشست ها و مجامع فرهنگی به منظور معرفی موارد مرتبط با حوزه های تخصصی اداره کل
5- برنامه ریزی برای ارائه آموزش های عمومی به منظور صیانت از میراث فرهنگی استان
واحد انتشارات:
1- گردآوری، تامین، حفظ و نگهداری منابع اطلاعات فرهنگی، کتب و نشریات تولیدی
2- سفارش ، تالیف و ترجمه، گردآوری، تهیه، تدوین، چاپ و نشر آثار مکتوب حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و کشورهایی مرتبط با حوزه فرهنگی ایران در زمینه های گوناگون
3- تلاش برای ترویج فرهنگ گردشگری و حفاظت و صیانت از آثار فرهنگی و ترویج مصرف صنایع دستی در میان اقشار گوناگون جامعه از طریق نشر
4- پرداختن به پیشینه هنر مکتوب ایران از طریق اجرای طرح های کلان نشر (انتشارآثار نفیس) با بهره گیری از آثار نفیس گنجینه های موزه های کشور
5- افزایش بهره وری بخش خصوصی با شناسایی توانمندی های شاغلین حوزه نشر از طریق نشر آثار مکتوب
6- برگزاری نشست های فرهنگی در حوزه نشر مرتبط با اهداف و وظایف اداره کل
7- تشکیل دبیرخانه، انتخاب ناشرین برگزیده بخش خصوصی، مولفان و مترجمان (در حوزه فعالیت های اداره کل) و اعطای جایزه ملی
8- ایجاد فروشگاه ویژه ارائه و فروش انتشارات و محصولات فرهنگی اداره کل در تهران و مراکز استان ها
9- ایجاد و به روزرسانی صفحه ویژه انتشارات در پرتال اداره کل
واحد ارتباطات فرهنگی:
1- راهبری دبیرخانه شورای برنامه ریزی امور کودک و نوجوان، تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات
3- پیگیری وظایف و تعهدات اداره کل در ستادها و مجامع فرهنگی
4- برنامه ریزی برای ارتقاء همکاری اداره کل با سایر نهادهای فرهنگی استان
2.2 - اداره نظارت بر نمایشگاه ها وجشنواره ها
1- تشکیل کار گروه هماهنگی نمایشگاه ها و جشنواره های اداره کل، راه اندازی دبیرخانه و پیگیری مصوبات
2- تدوین تقویم نمایشگاهی اداره کل
3- تدوین دستورالعمل اجرایی و استانداردهای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها در سطح اداره کل
4- تدوین ضوابط و شرایط واگذاری موضوعات نمایشگاهی به بخش خصوصی
5- ارزیابی، نیازسنجی و ارتقای مهارت های کارکنان در برپایی نمایشگاه ها و برگزاری جشنواره ها
6- ارزیابی طرح های ارائه شده برای صدور مجوز برپایی نمایشگاه
7- گردآوری اطلاعات، راه اندازی و به روزرسانی صفحه اختصاصی امور نمایشگاه ها در پرتال اداره کل
8- اداره کلدهی و هماهنگ کردن فعالیتهای فرهنگی نمایشگاهی
9- برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اجرای نمایشگاه ها و هفته های فرهنگی در داخل و خارج از کشور
10- سیاست گذاری برای مشارکت و حمایت از برپایی نمایشگاه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط اداره کل های مردم نهاد و بخش خصوصی
11- تشکیل ستاد ویژه برای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های ملی اداره کل
12- تشکیل دبیرخانه ستادهای بزرگداشت هفته میراث فرهنگی، هفته صنایع دستی، هفته گردشگری، جشن جهانی نوروز، هفته دولت و سایر مناسبتهای ملی مرتبط با اداره کل